Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, mai 11, 2005

Bonn

Til helgen skal jeg besøke en venninne i Bonn. Vi møttes på et utested i Havanna - $10 for å komme inn, inkludert drikke. Genialt. Men man kan si hva man vil om cubanere, men mikse drinker kan de ikke. Så ved tappetårnet for øl møtte jeg en tysk jente med hang til sigaretter og halvlitere, og som i likhet med meg skulle bo i Sevilla når hun kom tilbake til Europa i desember. Så vi møttes i Sevilla. Det gikk omtrent slik:

Vi møtes for å bli kjent, ta en kaffe og gå på museum. Hun er i grunn ganske hyggelig så jeg inviterer henne hjem til meg på middag. Vi handler på vei hjem, men i det jeg plukker med meg tre flasker vin sier Nina; "Hey, I know I'm German, but I don't drink that much!" "Taper," tenker jeg og sier at jeg bare "kjøper inn til jul også", man må jo gjøre et godt inntrykk. Vi drar hjem til meg hvor jeg kokkelerer opp en fortreffelig middag (om jeg må si det selv, hvilket jeg gjør). Den ene flasken tar den andre og i det vi tømmer den siste kommenterer Nina at det var godt jeg også kunne svinge på begeret, for hun prøvde bare å gjøre et godt inntrykk. Ord er overflødige - vi er bestevenninner!

VamPus og Nina får ambisjoner om å "livin' la vida loca" i Sevillas sprakende natteliv, og drar bort til en funky bar, hvor VamPus prompte tester ut bartenderen; Gi meg den kuleste drinken du kan lage". "Pablo" ser rart på oss og mikser opp (litt forventningsfull musikk her passer bra..) TA DA: Cuba Libre! Hey, party! Et øyeblikk... Cuba Libre? Cuba fucking Libre? Serverer faenskapet meg rom og cola? Det var slutten på noe som kunne blitt et langt og kjærlig forhold. Nina og jeg så på hverandre, tente hver vår sigarett, så på bartenderen, ristet sørgmodig på hodet, og spankulerte ut, arm i arm. Tørste som vi er etter denne strabasen skjener vi innom en skotsk bar (ja, en skotsk bar). Der inne finner vi en gjeng med "tunas" - en musikkgruppe for tradisjonell musikk som ofte dannes av universitetsstudenter. De spiller i gatene og lager liv rundt høytidene ikledd fløyelsdrakter i 1700-talls stil. Når VamPus høylytt erklærer at menn i fløyel i grunn ikke er spesielt mandig, blir vi straks omsvermet av tyve vakre spanjoler ivrige etter å bevise sin maskulinitet. VamPus legger 50 euro på bordet og ber om øl for alle penga, her blir det fest! Jeg var ikke klar over hvor mye jeg ville få - men dette er Sevilla og vi bærer brett etter brett med øl bort til gjengen. Det ble i grunn ganske så morro! Vi avsluttet med frokost på en lokal sjappe og VamPus danset (faktisk) hjem i seng sånn i nitiden om morgenen. Konge!

Gjett om jeg gleder meg til helgen!

Ingen kommentarer: