Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

lørdag, oktober 21, 2006

Makt på bar

På bakgrunn av Aps Anniken Huitfeldts kronikk i Aftenposten spekulerer hablog i om ikke VamPus er den perfekte kvinnepolitiker for fremtiden. Huitfeldt skriver at det ikke nytter å være 40 % kvinner rundt møtebordet hvis slagplaner legges med 90 % menn i baren om kvelden. Kronikken kunne ikke kommet mer passende. VamPus er nemlig i Stockholm for å holde oppfölgingskurs for kvinnepolitikere fra Bosnia Herzegovina. Og hun kommer til å gjenta det som ble sagt til dem för sommeren:

- ikke kast bort tiden på ubrukelige kvinnenettverk der tiden går med på å diskutere hvorfor dere ikke har makt
- vär der hvor mennene er - som Huitfeldt sier "det er viktig å være til stede"
- snakk om det mennene snakker om, ikke bare ta de myke sakene
- gjör det klart at barne- og familiepolitikk ikke er kvinnesaker
- gå på kurs i tale- og debatteknikk.

Särlig det siste. Det finnes ikke grenser for hvor lei man kan bli av usammenhengende fölelsesladede innlegg, med påfölgende sutring om at "ingen hörer på meg". På Höyres landsmöte i våres ble ikke kvinneklubben nedlagt fordi man trengte et lavterskeltilbud for kvinner (hva faen er det?!) og ga en dypere mening til begrepet ved å investere masse ressurser for å lansere disse nettsidene (herregud). Höyre er ikke belemret med en organisasjonskultur der avgjörelser tas etter at noen har snakket sammen. Så kan man jo spörre seg om avgjörelser i det hele tatt blir fattet. Det drukner i så fall i et så omfattende organisasjonsbyråkrati at antall timer en tillitsvalgt bruker i möter i styrer, bydelslag, komitèer og eventuelle folkevalgte verv antakeligvis utgjör like mange årsverk som i Telenor. Uten samme resultatet.

I stedet for å servere pizza på möter for å motivere kvinner inn i politikken (hört noe så idiotisk), så kunne man kanskje heller avlyst mötet. Og gått og tatt en öl i stedet. VamPus er jo som kjent diskvalifisert fra folkevalgte verv. Men tar gjerne en öl.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Helt uenig i at kvinnenettverk er unyttige. Det er jo en kjent sak at menn har nettverk, at kvinner ikke burde ha nettverk synes jeg er et ganske merkelig argument for å bli en bedre politiker.

Anonym sa...

Hvorfor stille "kvinne og manns - nettverk opp i mot hverandre?

Uten nettverk kommer du ingen vei i det hele tatt.

Anonym sa...

Enig med både Fashion.Faux.Pas og Sadie, men VamPus har noen poenger og, blant anna:

"Gjør det klart at barne- og familiepolitikk ikke er kvinnesaker."

Det er få ting som gjør meg meir irritert enn å bli fortalt av en-eller-anna livmorfeminist at jeg bry meg om barnehager.

Anonym sa...

Vil man ha makt må man søke makt. Da går det ikke an å tutle rundt med andre uten makt. Hvis kvinner generelt ikke har makt, da er det ikke der du bør søke nettverk. (noe helt annet i bloggverden, selvsagt, hvor jentene har mest makt).

Jeg synes dessuten det er STERKT av Huitfeldt å skrive en usammenhengende kronikk om hvordan ting er, basert på en bok(!), og så uttale at: Åh, nei, det er ikke sånn i AP altså. Man kan jo lure på hva hun bygger antakelsene sine på?

Anonym sa...

Joda, men jeg kan ikke se at å søke seg dit makta ligger utelukker kvinnenettverk. Hvor det også kan ligge en del makt -- det kommer vel litt an på hvor du beveger deg:)

Ja takk, begge deler -- både hver for seg, og på en gang. (Og nå snakker jeg bare om nettverk, bare så det er sagt.)

Anonym sa...

synes nå makt i seg selv er sterkt oppskrytt jeg da..her har jeg gått i 40 år og snakket med plantene mine, fortalt dem at nå må dere begynne vokse sabla fort osv, pøst på med klimagass, men hva skjer; ikke stort dessverre

Anonym sa...

Kjønnsbaserte nettverk er UTE for lenge siden. Som Drusilla peker på, får man ikke mer makt av å nettverke med andre som heller ikke har det.

De "rene" mannsnettverkene er en myte - eller rettere en forbigått periode der kun gamlekara er igjen (og forsvinner etterhvert som gubbene dør ut!). Moderne maktnettverk er ikke kjønnsbaserte, og kvinnenettverk oppnår lite utover å opprettholde et foreldet syn på kvinners rolle i samfunnet.

Anonym sa...

Din variant av likestilling er tydeligvis "kvinner må prøve å bli menn". Hvis det er sånn at kvinner må bli menn for å bli tatt alvorlig er det kanskje samfunnet det er noe galt med, ikke med kvinner generelt.

Jeg setter pris på feminime kvaliteter og tror vi hadde hatt godt av at flere menn adopterte et litt mere kvinneligge tankesett. I Vampus verden er kvinnene rølpete maktsyke menn, akkurat som henne.

"Know masculinity, Maintain femininity, and be a ravine for all under heaven"

Knut Johannessen sa...

"lavterskeltilbud for kvinner" er et av de bedre uttrykkene jeg har sett. Er det rart Høyre sliter med oppslutningen?

Jeg trodde lavterskeltilbud er noe vi menn trenger for ikke å snuble når vi kommer dritings hjem fra nettverksbygging på lugubre barer.
Ellers tolker jeg din svenske dialekt på tastaturet at kødden som rappa laptopen ikke har meldt seg?

Anonym sa...

Bar er en ting, men hva skal kvinner gjøre i Finland der mannlige politikere har sauna-nettverk?

Anonym sa...

mann skriver: I Vampus verden er kvinnene rølpete maktsyke menn, akkurat som henne.

For oss som kjenner VamPus, er denne beskrivelsen helt på jordet. Riktignok er noe av bloggen ganske rølpete, men det er ikke hun. Og maktsyk stemmer verken med blogg eller person.

VamPus sa...

Selvsagt skal skal man ikke ekskludere kvinnenettverk FORDI det er kvinner... Kvinnenettverket i Höyre derimot kan jeg klare meg uten. Enig med Vox, lavterskeltilbud trenger jeg på helt andre områder.

Tomas2: Vet ikke. Forslag?

Anonym sa...

mann skriver: "I Vampus verden er kvinner rølpete maktsyke...."
Ja akkuarat, der har vi det igjen. Når en kvinne stikker nesen litt frem og gjør seg bemerket, ja da er hun rølpete og maktsyk
mann skriver også "Hvis det er sånn at kvinner må bli menn for å bli tatt alvorlig, er det kanskje samfunnet det er noe galt med, ikke med kvinner generellt". Ehe- hvis det er noen som er utsatt når de hevder seg eller blir noe så er det vel nettopp kvinner