Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, mars 19, 2008

Inspirasjon

Dette er kanskje det beste foredraget jeg har sett. Noen gang. Gå gjerne til YouTube Awards og gi denne videoen en stemme (ligger nederst under "Inspirational"). Professor Randy Pausch holder sitt siste foredrag ved Carnegie Mellon, om hvordan nå realisere drømmene du hadde som barn. Selv ble han diagnostisert med kreft i bukspyttkjertelen og gitt 3-6 måneder å leve. Foredraget holdt han en måned etter at de oppdaget ti svulster leveren hans. Det har nå gått seks måneder og han lever fortsatt, men han har dødelig kreft og det er et spørsmål om tid.

Han har også opprettet en nettside for dem som vil følge med hvordan det går med han. Foredraget varer i litt over en time - men tro meg, det er verdt det. Virkelig.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Wow. Takk for den linken, Vampus.

Anonym sa...

Et fantastisk engasjerende og rørende foredrag!

Sigurd sa...

Det var verd det. Virkelig verd det.

Unknown sa...

Guri. Veldig bra! Jeg har nå lagt det inn i min iPod Touch, slik at jeg kan ta det med meg overalt. Under dyna, for eksempel.

Windingstad sa...

Takk, det var veldig fint.

Anonym sa...

Gruff. :P

Nå har jeg brukt dagen i dag på å se foredraget hans, lese hele bloggen hans, lese om kreft i bukspyttkjertelen, og gjøre lite annet (utenom å montere en sofa).

Får håpe det blir mer forskning på faenskapen. Synd Randy Pausch nok dør før man får funnet ut av noe særlig. Veldig synd.

Anonym sa...

Flott foredrag ja, for all del, og meir enn verdt tida det tek å sjå det. Eg kan til og med finne på å sjå det om att seinare ein gang. Etter siste linja var eg på nippet til å grine.

Når det er sagt, så vil eg få lov til å påpeike at der er enkelte aspekt ved foredraget som skjemmer det litt i mine auge. Det blir t.d. litt rart at når det meste av foredraget handlar om Pausch sjølv, situasjonar som har vært lærerike for han og folk som har betydd mykje for han, at eit av råda som foredraget munnar ut i er å fokusere på andre, ikkje på seg sjølv. Eller at han i starten seier at han ikkje skal snakke om spiritualitet, men endar opp med å snakke om karma.

Dette skriv eg sjølvsagt berre for å bryte opp i den unisone hyllesten av foredraget. La meg avslutte med at Vampus sit val av overskrift var svært treffande, det var svært inspirerande. Eg kjende ikkje til Pausch frå før, men det er ein mann eg godt kunne tenke meg å møte (som eg kanskje også kan ha gjort utan å vere klar over det, vi var ved University of Virginia på same tida ...)

Anonym sa...

du er en dust, jostein. fucking wanker.

Anonym sa...

Det er alltid noen stakkarslige duster som MÅ lete etter ting å kritisere.... uansett. Janteloven er sterk i Norge -og man må for all del ikke unisont hylle noen uten at en eller annen må slenge noen kritiske kommentarer. For alle oss som er totalt ufeilbarlige er det urettferdig at andre mennesker mottar hyllest for hva det nå måtte være. For mange av oss er jo helt perfekte. Ikke sant Jostein? Du er jo en av de.. FUCK YOU!!!

Anonym sa...

PS. Vampus. Takk for at du publiserte -og dermed ga oss anledning til å få med et fantastisk foredrag.

Anonym sa...

Kjære anonym,

La meg først få presisere at eg er heilt samd i at det er eit knakande godt foredrag. Og det at Pausch framfører det med vissheit om at han er dødssjuk av kreft, men samstundes evner å tale med slik glød og engasjement er utruleg inspirerande. Eg synest ikkje på nokon måte at det er urettvist at han blir hylla for dette, tvert om.

Då foredraget blir presentert av blogg-eigaren som det beste ho har sett, meiner eg det må vere lov å nevne at der var enkelte delar av innhaldet som eg ikkje var udelt begeistra over (utan at eg dermed ventar at blogg-egaren eller andre skal vere samde i dette). I tabloid-sjargong: terningkast 5 for innhald, 6 for framføring. Om dette gjer meg til ein dust så får det heller vere slik.

Anonym sa...

Takk for lenke til flott og inspirerende foredrag, Vampus. Men hvorfor tar "anonym slik på vei for Jostein's innspill? Hvordan tror du Randy Pausch hadde reagert på Jostein's kommentarer selv, anonym?

Mitt stalltip er at han hadde takket for innspillet, vær enig,og skrevet foredraget litt om til neste anledning.

Cassanders
In Cod we trust

Anonym sa...

JA MED MORFIN INNABORDS KLARER VI NOEN GANGER DET UTROLIGE.

Anonym sa...

Foredraget er jevnt over fint det, men Pausch er litt irriterende til tider, synes i hvertfall jeg.

Anonym sa...

Jostein,

den tingen du mislikte med foredraget er NETTOPP hva jeg likte godt ved det, og jeg tipper at det samme også går for Vampus. Det at han fokuserte på seg selv var en BRA ting, dermed sa han klart og tydelig i fra at han er egoist, ikke altruist. Når han sier at folk bør fokusere på andre sier han det i en EGOISTISK kontekst. Med andre ord: du tjener personlig mer og får et rikere liv for DEG SELV dersom du ikke er snevert opptatt av egne følelser og din egen lille snevre verden. Vær virkelighetsorientert, vend blikket utover, vær objektiv, fokuser på hvordan andre kan være et redskap for selvrealisering.

Og han bruker karma i en bisetning ikke som en religiøs doktrine men som et prinsipp om godvilje: dersom du er vennlig med andre vil andre ha en tendens til å være vennlige med deg. Karma er hans måte å si at det å fokusere på andre er den mest effektive måten å være egoistisk på.

Og når han til sist snakker om å fremheve andre, er det da en fremmed som ikke betyr noe for han som han trekker frem? Nei, det er den viktigste personen i hans liv: hans kone som han verdsetter mer enn det meste annet på jord. Er det *virkelig* noen som klarte å misforstå dette som altruisme? Ved å fremheve sin kone fremhever han selvfølgelig seg selv. Og han avslutter til og med med å si at foredraget ikke er for de som sitter i salen men en "head fake" for å gi en moralleksjon til sine barn, noe som helt åpenbart er egoistisk.

De klare elementene av godvilje og egoisme i hans foredrag var definitivt det som gjorde at jeg likte det så godt som jeg gjorde.

Jeg har skrevet om velvilje og vondvilje og det vennlige univers på bloggen min:

http://www.blogging.no/blog.php/onarki/post/20614

http://www.blogging.no/blog.php/onarki/post/20636

Anonym sa...

Jostein.. Vi er tydeligvis flere under "identiteten" ANONYM som har reagert på ditt innlegg... bare så det er sagt. Onar åm: -bra kommentar.

Anonym sa...

Jostein.. vi er tydeligvis flere under "identiteten" ANONYM" som har reagert på ditt innlegg -bare så det er klart. -onar åm.. bra innlegg fra deg

Anonym sa...

Dere kunne med fordel ha latt være å reagere.

Hilsen en annen anonym

Anonym sa...

Til siste anonym: Så du mener at ytringsfriheten ikke gjelder for oss som er av en annen mening enn deg.... eller om vi er uenige i eventuelle andre saker som diskuteres på denne bloggen??? Er du muslim eller bare nok en tulling?

VamPus sa...

Anonym må gjerne få være kritisk til foredraget - jeg personlig fant det inspirerende, og forstår ikke kritikken. Foredraget er en del av en foredragsserie - denne gangen om "hvordan oppnå dine barndoms drømmer" - og da mener jeg at han faktisk bør ta utgangspunkt i seg selv og sine barndoms drømmer.

Bare fordi et menneske har kreft så gir ikke det dem et "get out of jail"-kort hvor de skal slippe unna kritikk. Men jeg er uenig i kritikken, selv om anonym gjerne må få komme med den...

Anonym sa...

Folk må for all del ha lov til å si dumme ting i affekt, jamfør de anonyme kommentarene til Jostein. De har friheten til å gjøre det, og bør fortsette å ha den friheten.

De bør også benytte seg av friheten til å telle til ti, tenke seg om, og la være å poste. Når de ikke gjør det stiller de seg lagelig til for kritikk. Ytringsfriheten omfatter ikke retten til å ikke bli motsagt.

For hva det er verdt så syntes jeg foredraget var en fryd å se på, nerd som jeg er.

Hilsen
den andre anonyme

Anonym sa...

Til "den andre anonyme".

Selvfølgelig.. "Ytringsfriheten omfatter ikke retten til ikke å bli motsagt".. Helt enig. Som en av de som kritiserer Jostein tåler jeg selvfølgelig kritikk tilbake. Det er jo nettopp det det dreier seg om: Man har rett til å være uenige- og få lov til å ytre seg, både Jostein og vi andre. Ingen sure miner for at andre er uenige med meg. :-)

Anonym sa...

* Gjesp .. *
Søtladent og overdreven bruk av billige effekter, men til tider artig.

Keep your day job, Randy ...

Det mest underholdende her var Onars tolkning av foredraget! Blir det bok om dette også, mon tro?

Anonym sa...

Vampus, du har misforstått Vi anonyme er IKKE kritisk til foredraget. Vi har derimot reagert på Josteins kritikk. Virker som han sitter med lupe for å finne noe å sette fingeren på. Foredraget var i aller høyeste grad verdt å høre på. Både indpirerende, lærerikt og tankevekkende.

Anonym sa...

"lærerikt" ???
Hva lærte du her som du ikke visste fra før? Eller har du vært utsatt for omsorgssvikt? I så fall ber jeg om unnskyldning ...

Anonym sa...

Det er mye man vet, mange selvfølgeligheter- men som glemmes i hverdagen. Omsorgssvikt eller ikke har ingenting med det å gjøre. Dette begynner å bli for dumt, man må kunne være uenig uten å dra det ut til en langvarig sak. Diskusjonen avsluttet fra min side.

Linnformasjonen sa...

takk for en fin link og masse inspirasjon. Jeg satte i gang å skrive en liste over hva jeg ønsket å oppnå av barndomsdrømmer.

Blant de var å få vist frem tegningene mine på utstilling. Dagen etter fikk jeg tilbud fra et galleri. Sjukt men sant.En amerikansk venninde hadde dratt i noen tråder.

You rock.