Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, mars 14, 2008

Statlig godkjent rock

Myndighetene vil bestemme hvem som sitter i festivalstyrene hos festivaler med knutepunkt-status. Festivalene reagerer med vantro, skriver VG.

På den ene siden gjør de alt de kan for å få det konkurransevridende statusen som knutepunktfestival, og dermed får "gratis" penger fra staten, og etter på blir de overrasket over at Arbeiderpartiet vil inn i styrene (der også). Hvor naiv går det egentlig an å bli? Og hvor hipt er egentlig statlig godkjent rock? Og hvor smart er det å statliggjøre alt kulturliv? Hvilke(t) regime minner det deg om?

Nå dør det frie kulturlivet hen på statens lønnsregulativ. Med den sutringen om statlig støtte og forakt for private donasjoner så har de faen meg fortjent det.

Takke meg til ordentlig kultur.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Kan vi håpe på at festivalene eksisterer i 16 år uten å produsere noe, i tråd med vanlig praksis i det statsbærende kulturliv ?

Fint for oss eldre country-lyttere.

Anonym sa...

Ja, staten er fæle greier dere! Snart blir vel Tetzschner kastet i fengsel av Giske - i dette skrekkregmiet vårt! Skummelt, skummelt! Moahahahah!

Anonym sa...

Kommissærrock med ræpper´n Martin Kolberg. Spooky!

Håkon sa...

Det er da bare rett og rimelig at Giske får et ord med i laget på hva slags musikk han skal være nødt til å høre på når han besøker disse festivalene hver sommer.

Det som skremmer er tanken på at FrP vil kreve at Norsktoppen flyttes til festivalene.

Nemo sa...

Selger en sjela si så får man anta at mørkemannen vil ha noe igjen!

Anonym sa...

jeg synes det er så trygt og godt at AP nå skal fortelle alle oss om hva som er god og bra kultur.

Dette har jeg ventet lenge på, for å få alle kritiske røster til å holde kjeft er "statsmanskunst"...

s sa...

Dette er virkelig skremmende.

Det er skremmende å finne ut hvor lite sympati jeg har for kulturfolk som lever på statlige midler.

Så folkens, valget er deres - selge sjela si for statlige investeringer, eller selge festivalbilletter for private investeringer?

Anonym sa...

Ja. Jeg tror det er første gang jeg er enig med Høyre :)

Jassmonsteret sa...

Gjør det så mye at de følger med i hva pengene brukes til når de først subsidierer?