Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

fredag, juli 11, 2008

Har du tillitt til folk som blogger?

Øystein og Anders er to masterstudenter fra Handelshøyskolen BI Oslo som skriver masteroppgave om blogg og tillit. I den forbindelse har de laget en undersøkelse for deg. Ja. Deg. Du som leser blogg. Det tar deg ett minutt av ditt liv.

Vær litt grei og svar på den her.

Spre den gjerne videre på din blogg. Jeg synes undersøkelsen er for enkel til å egentlig si noe fornuftig. Har du tillitt til bloggere = stoler du på det enhver tilfeldig person sier til deg.

Jeg mistenker for øvrig at dette er for å undersøke om firmaer burde bruke private blogger til å markedsføre sine produkter. Det er jeg derimot positiv til. Om, når og hvordan det burde gjøres vil avhenge av produktet, likeledes vil resultatet avhenge av både produkt og prosess. Eller hvordan man ikke bør gjøre det.

Øystein og Anders - dersom noen av firmaene deres har noe vin de vil ha testet ut, så er jeg klar!

14 kommentarer:

Tine sa...

...Ja, eller øl! Det er nemlig viktig med et bredt spekter av samfunnet på slikt. *Host*

Knut Johannessen sa...

Tillit til folk som blogger? Nei, ærlig talt, det får da være grenser - de kommer jo etter bruktbilselgere og politikere på min tillits-liste.

Anonym sa...

De fleste av bloggene jeg leser har jeg relativt god tillit til. Men så er jeg en av de som skygger unna når det er for mye reklame. Tilliten fra meg er omtrent omvendt proposjonal med mengden reklame. Det glemte de visst å få med i undersøkelsen også. Hadde det bare vært mulig å legge inn en sånn kommentar i den...

Usladdet sa...

Det finnes som kjent en lov for det meste her i dette landet. Så også om markedføring av produkter i blogger mot betaling. Det er forbudt, med mindre man merker blogginnlegget som reklame.
Å motta for eksempel noen flasker vin vil byråkratene helt sikkert anse som godtgjørelse - altså betaling.

I tillegg må dere huske på å oppgi betalingen/godtgjørelsen i selvangivelsen slik at Staten får sitt.

Anonym sa...

Vel - greit nok med undersøkelser, men syns spørsmålene virker litt merkelig formulert. Hele poenge med å lese blogger er å finne enkelte skribenter du liker/stoler på - men det betyr ikke at jeg syns at alle som gidder å puplisere noe vrøvl på nettet nødvendigvis er guds gave til menneskeheten!

Anonym sa...

Åh! Jeg vil gjerne hatt produkter til produktplassering :D

Ulempen er at jeg ville dratt en Joel on Software og vært avsindig ærlig om jeg ikke likte produktet de ville hatt plassert.

Joel hadde et innlegg som gikk i rettning av: «Snille Motorola sendte meg en mobiltelefon i håp om at jeg skulle skrive noe pent om den. Nå har jeg prøvd den og må si: Det er fint med gratis telefon og sånn, men den suger hestetiss, og jeg kommer til å skrive fem tusen ord om hvorfor. Motorola: Gi bort gratis produkter hvis dere vet de er noe å skryte av.»

Og ja, tillitten min synker betraktelig når det er mye reklame overalt, samt poster om «Woho! Jeg skal bli bloggmillionær!»

Anonym sa...

Er også enig i at undersøkelse virker litt overfladisk, men det er viktig at de har delt opp mellom "tilfeldige blogger" (der bloggredaktør sine egentlig synspunkter er ukjent) og "blogger man leser fast" (der jeg mener man over tid lærer folk å kjenne ... seff kan man bli lurt men muligheten minker kraftig). Men som alt annet så må man være kritisk ... jeg stoler mer på mine "faste blogger" (med kjente synspunkter) enn det som står på trykk i de fleste aviser (som skal selge et produkt).

Anonym sa...

Typisk BI-undersøkelse. Mange repeterende svadapåstander om innlysende problemstillinger. Blir mange intetsigende midt-på-skalaen svar tenker jeg.

Anonym sa...

@Nils: Det er ingen lov mot produktplassering på personlige blogger...ennå.

Unknown sa...

Er bare å takke og bukke for hjelpen VamPus. Kommer det vin inn i bildet på et eller annet tidspunkt skal du bli underrettet.

Får ta det som et kompliment at dette føltes som en typisk BI-undersøkelse, det skulle vel bety at vi er på rett vei. At den er overfladisk skal jeg ikke være det grann uenig i, men det skyldes vel enkelt og greit at det er lite forskning på dette feltet enn så lenge. Så da rører vi litt på overflaten, så får andre grave litt dypere.

Og til dere som har orket å taste dere gjennom undersøkelsen, danke schön!

Anonym sa...

Jeg synes undersøkelsen var merkelig. Om man har tillit til bloggen eller ikke, avhenger jo om hva bloggen handler om, og hvilke synspunkter som målbæres. For eksempel har jeg tillit til Vampus når hun blogger om klima, men bortsett fra det, så synes jeg at hun stort sett bare skriver tull.

VamPus sa...

tine: Støttes!
vox: DU kommer i hvert fall over begge på min tillitsliste :-)
petter: Mja, for meg er det innholdet, ikke hvor mye reklame som er der, som teller. Har ingenting mot reklame, så lenge det ikke ødelegger lesbarhet (eller ser helt for jævlig ut). Sjøl kutta jeg ut Google ads pga overdose av "finn ukrainske damer her". En seriøs annonse publiserer jeg når som helst..
NH: Finnes ingen lov mot at privatpersoner anbefaler produkter til andre privatpersoner nei. Men det er kotyme å skrive om du har fått noe for det - f.eks. produktet gratis. Men bare fordi du får produktet gratis så er det jo ingen grunn til å skryte uhemmet av det. Sender en produsent meg dritt i postkassa så får de dritt tilbake. Enkelt og greit. Ref VirrVarr.
smack: ganske enig med deg her.
virrvarr: Godt det er flere enn meg som er drittlei "sånn skal jeg bli rik på blogg bloggere". Måtte de brenne...
tore r: enig.
Øystein: U're welcome :-)
siste anonym: HA HA HA HA! Du må være en av tusen :-))

Unknown sa...

Et problem med undersøkelsen er det med troverdighet. Jeg stoler på bloggere som oppgir kilde, men ikke bloggere som spekulerer i vilden sky. Å sette karakter fra 1-7 uten dette kriteriet er meningsløst, så det ble midt på treet.

Videre, hvor mye stoler man på bloggere - i forhold til hva? I forhold til aviser, leksikon eller i forhold til alkisen på hjørnet? I så fall er 4 kanskje litt i minste laget, men så er det igjen et spørsmål om kildebruken til bloggeren. (Alkiser med kilder skal man ikke undervurdere.)

"Hvor mye stoler du på statistikk på en skala fra 1 til 7?"

Anonym sa...

jeg må ærlig talt innrømme: private blogger får meg automatisk til å bli mistenksom. ikke bare til hva som skrives, men også til personen som står bak bloggen. Det eneste som er verre er folk som skriver anonyme innlegg på blogger. Som meg selv, som ikke vil at andre skal vite hvem jeg er. Faktisk.