Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

søndag, februar 22, 2009

Oslo Høyres nominasjonsmøte - liveblog

Her blogges det live fra Oslo Høyres nominasjonsmøte mandag 23. februar. Delta i polls, eller send inn kommentarer og spørsmål når vinduet nedenfor aktiviseres rundt 18.00.

14 kommentarer:

slettet sa...

Stilig med liveblogging.

En ting jeg lurer på er hvorfor Afshan Rafiq står i fare for å bli skyvd ned eller ut av lista.

Er det standpunktene hennes som ikke faller helt i smak eller er hun bare ikke dyktig nok ?

Syntes det var så store forhåpninger til henne da hun kom inn i politikken.

Anonym sa...

Som minoritet har hun fått ekstra pr. Har du sett reportasjene om "blendahvitt Storting? Personlig velger jeg ikke pga hudfarge, alder, utseende oss. Men pga. dyktighet, evnenen til å komme med klare politiske meldniger/standpunkter -og den/de kandidatene jag mener står for vettuge meninger osv.
Håper Tetzchner får beholde 3. pl. og foretrekker Astrup forran Rafiq.

Svein Tore Marthinsen sa...

Jeg lager en prognose og analyse av Oslo for Minerva akkurat nå.
Kan vel røpe såpass at pr i dag ser det ut som Høyres nominerte på 5. plass bør ringe Snåsamannen for å ha håp om å komme inn på Tinget. For ikke å snakke om den som kommer på 6...

Men: Skulle Høyre havne i regjering og Foss bli finansminister og Søreide bli utdanningsminister, så vil det jo åpne seg gode varamuligheter for både nr 5. og 6. I så fall kan de jo bli "løkki lusera" som Espen Bredesen ville ha sagt det.

Morten sa...

Selv om vi er bitre fiender på de fleste politiske områder, så ymter jeg likevel frampå med et lite lykke til! :)

Anonym sa...

Per Kristian sier han drømmer seg tilbake til gamle tider hvor Oslo Høyre ville fått inn 7 fra listen. Vi drømmer med ham, vi! Det hadde vært noe det!

Anonym sa...

Kort summert forsto jeg nominasjonstalene for andre kvinnelige nominerte slik:

Du hadde kommet høyere på listen om du hadde stekt vafler til byens borgere på Egertorvet enn å bruke tiden på vervemøter og andre politiske aktiviteter.

Anonym sa...

Nominasjonsprosesser i Norge er lukket, derfor ønsker jeg live-rapportering av slike prosesser velkommen. Kun SV i Norge har en åpen prosess, og det kunne de andre partier fulgt også!

Når det gjelder AP sine prosesser er de velkjente dulgte. Hadde USA og demokratene valgt samme metode hadde ikke Obama blittt president, men Clinton....en liten tankevekker inn i lue-politikken i Norge som fremstiller USA som noe bortimot udemokratisk.

Vildo sa...

Geirronimo: Det er nominasjonsprosessene i forkant, med høringsrunder til lokallag etc., som ofte er lukkede. Meg bekjent er det ingen partier som pleier å lukke selve nominasjonsmøtet. Det må i så fall være sjelden.

Programsekretariatet sa...

Geirronimo:
Det eneste som har vært lukket i Oslo Høyres nominasjonsprosess har vært intervjuet nominasjonskomiteen har hatt med de enkelte kandidater. Alt annet har vært åpent - og alle medlemmene ble i tillegg invitert til å delta i en rådgivende uravstemning. Så vidt vites har ingen andre partier en så åpne prosess.

Forøvrig: Kudos til Vampus for VELDIG god tale!

Anonym sa...

sann, rent retorisk, og opplysende: kan dere forklare hvordan jeg, med selv et meget godt forhold til Høyre, og god utdannelse, kan bli valgt inn i Høyre eller andre partier, uten å kjenne noen i nominasjonsutvalget??

I tillegg: det er beviselig idioter som bestemmer i Norge, jeg istemmer kunstneren som mente at norge er et middelmådighetens diktatur. Folk dauer i helsekø, det er fortsatt tiggere her selv om vi praktisk talt trykker penger for å unngå deflasjon, og vi har en infrastruktur som er helt på trynet...Kan noen som helst gi meg klar beskjed om at drittsekken på toppen av hierarkiet er kunnskapsrik, kan det han babler om, og iverksetter tiltak som virker? og det helst til det bedre?? Og kun fordi personen er dyktig og ikke "kjenner noen"??

VamPus sa...

geirronimo: hvis du ikke kjenner noen i nominasjonskomiteen så betyr det at du aldri har vært på et eneste møte, delt ut en løpeseddel, vært på talerstolen eller gjort noe som helst for partiet. Hvorfor skulle da noen velge deg?

Anonym sa...

hehehe- det er ikke poenget. Mitt poeng er at det er nominasjonskommiteene som velger hvem som representerer, ikke et direkte valg i selve organisasjonen. Om jeg har delt ut løpesedler, etc, så spiller det svett liten rolle, enn så lenge det ikke gjør meg til representant - og det er tydelig at det er viktig med "personlige relasjoner" til komiteemedlemmene!

I Norge liker vi kanskje å tro at vi er så moderne - men vi har udemokratiske prosesser overalt i det politiske livet..

I tillegg skaper disse personlige relasjonene grobunn for "retur-provisjoner", noe som AP har blitt så kjent for gjennom prosessen "noen har snakket sammen".

Jeg fallbyr ikke min forståelse av hva demokratisk er for noe, ovenfor en prosess som beviselig ikke er demokratisk.

VamPus sa...

Nuvel. I Høyre deltok over 1300 av medlemmene i en såkalt prøvenominasjon, i tillegg til at de 15 lokallagene hadde sine respektive nominasjonsmøter + at nominasjonsmøte - med 183 møtende representanter - sto fritt til å endre nominasjonskomiteens innstilling - hvilket de også gjorde.

Tungvint - men vi dette var første forsøk med såkalt urnominasjon - som det ser ut til at vil bli brukt neste gang. Kan ikke se at det blir mer demokratisk enn det.

Anonym sa...

Min påstand er uansett:
Du hadde kommet høyere på lista ved å bake boller til byens borgere. I tillegg hadde det blitt utdelt ekstra poeng dersom du hadde 2 -3 unger du måtte slepe til/fra barnehage.

Selv kan jeg bake boller, steke vafler, koke fårikål osv. Men, i tillegg klarer jeg følgende:

Snakke m/svigermor i tlf, samtidig som jeg tygger tyggegummi, kjefter på ungene, lakker tåneglene, observerer at naboen lufter bikkja og ser Dagsnytt 18.

Det er 6 - SEKS ting på en gang.
Hvilket skulle gjøre meg kvalifisert for en av de 6 første plassene på lista hvis jeg forsto enkelte talere riktig.

Sorry, men noen av argumentene i nominasjonstalene var bare så tåpelige som de bare kan bli når det skal argumenteres for hunnkjønnet. Måtte sjekke kalenderen for å se om det var 2009