Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, september 09, 2009

Ingen rett på sikkerhet i Norge?

Oslo mangler politi og politiet sliter med sin ressursmangel, men det virker som om det ikke bare er pengene det står på. Når jeg står med min yndlingsbutton "Mer politi" fra Oslo Høyre, så mangler det ikke på historier når velgerne kommer bort.

Tirsdag var det et ektepar som fortalte at deres 17 år gamle sønn hadde blitt ranet på gata, fratatt mobiltelefon og lommebok mens politiet sto tyve meter unna. En annen fortalte at en venninne av henne hadde gått bort til patruljerende politi, som i seg selv er verdt en overskrift over at finnes, og spurt om hvorfor de ikke gjorde noe med den åpenlyse narko-omsetningen bare få meter unna dem. "Ikke vårt område," var svaret.

Da Knut Storberget og Arbeiderpartiet holdt møte ved Vaterland bro på Grønland under parolen "Ta gata tilbake" fortalte en fra næringslivet om lovløsheten som hersket i området. Et av høydepunktene (eller kanskje ikke) var da hun fortalte at personalet på postkontoret hadde ringt politiet og fortalt at narkodealerne brukte brevvekten hos dem til å veie dopet de skulle selge. "Ja, er det forbudt å veie noe annet enn brev" spurte politiet. Som om forbud mot noe ser ut til å hjelpe for at de skal gripe inn.

I dag fikk jeg mail fra en venn av meg som ble slått ned av naboen. Han meldte fra til politiet og sendte meg svarene han fikk da han ringte etter hjelp på 112:

"Det er en kjent gjerningsmann - det er ingenting vi kan gjøre!"
"Du har ingen RETT på sikkerhet!"
"Du har meldt ifra - mer kan vi ikke gjøre!"

For en som er vennlig innstilt ovenfor ordensmakten høres det ut som om det trengs mer enn penger til for å rydde opp hos politiet. I Høyre har vi ønsket nulltoleranse mot lommetyveri, tagging og hasjsalg fordi vi mener at å overse dette er å signalisere at det er ok. Det er det ikke. Men det som er mindre enn ok er når politiet vender ryggen til det som faktisk er den kriminaliteten de fleste av oss opplever.

Er det noe vi må ha nulltoleranse mot så er det nettopp det.

16 kommentarer:

vektern sa...

Det heter "rett til", ikke "rett på":-)

Per sa...

Skjønner at du ikke liker at folk veier hasj på brevvekten, men jeg lurer: Er du mot legalisering av hasj? Hvis svaret er nei: Burde ikke hver enkelt ha frihet til å ta den beslutningen selv?

Takk for eventuelt svar på forhånd

PS: Jeg har allerede stemt.

Paal Fosdal sa...

Jeg er helt enig i at man må se på ressurstilgangen til politiet. Mye tyder på at ting ikke henger i hop - særlig i Oslo.

Men eksemplene du nevner (jeg kommenterer utfra din gjengivelse) viser en likegyldighet og kynisme som jeg håper er untaket og ikke regelen i politiet. Politifolkene må ha en positiv grunnholdning til det samfunnsoppdraget som politiet har, og når de unlater å bevege seg 20 meter for å rydde opp i åpenbare ulovligheter eller svarer avvisende, så er det grunn til å stille spørsmål. Er det likegyldighet, manglende motivasjon eller frykten for påfølgende papirarbeid som stopper dem?

Ikke vet jeg, men aldri har det vært så mye politi i Oslos gater som da de protesterte mot arbeidstidsavtalene.

per2 sa...

per: tror du må vente lenge før Vampus svarer på spørsmålet ditt..

Anonym sa...

Min button ville sagt; "Mindre lover". Hvorfor skal man sette politiet på fredelige mennesker?

Hasjrøykeren Vampus sa...

Hasjrøykeren Vampus må jo være kjempefornøyde med Arbeiderpartiet. Nå har hun jo fått som hun ville med liberal omsetning av hasj

Per sa...

Når jeg tenker meg om er det kanskje best om hasj forblir ulovlig slik at vi kan hindre en ytterligere prisøkning. (Haha.)

hasj ulovlig? sa...

nei, det skal bare være ulovlig å selge hasj, ikke kjøpe hasj :-)

Bill sa...

Ikke for å svare for Vampus, men vi liberalister ser helst at det ikke er kriminelle som ivaretar våre liberale friheter. Det er ikke vanskeligere enn det.

Med deres logikk skulle de som kjempet for fri abort i sin tid være helt komfortabel og fornøyd med fenomenet og innsatsen til 'back alley abortionists', siden de jo gjorde abort fritt tilgjengelig. Ingen grunn til å kjempe for saken da vel?

Anonym sa...

Det skal da ikke være slik at man føler seg utrygg i sitt eget land!

bill2 sa...

jeg trodde nulltoleranse betydde nulltoleranse? er det slik at hasjrøyking bare skal være for dem som kommer fra møblerte hjem?

Felicia sa...

Er du sikker på at det trengs MER ressurser? Hadde det ikke vært bedre å se på hvordan de eksisterende ressursene brukes?

Hvorfor skal politiet være skånet fra alle rasjonaliseringskrav og effektiviseringskrav? Bare gis mer penger når ting ikke fungerer.

s sa...

Vi har post i butikk, hva med politi på 7-eleven?

VamPus sa...

Felicia: My point exactly!
Per2: det spørsmålet svarte jeg allerede på i 1997.

per2 sa...

Vampus, for vi som ikke fulgte med i 1997, hva er svaret?

nessie sa...

Per2: Kanskje vil wikipedias side om VamPus gjøre deg litt klokere :)