Om VamPus

Bildet mitt
er Heidi Nordby Lunde, feminist, aktivist og Høyre-dame. Mer om Heidi. Kontakt meg på VamPus [a] gmail.com. Merk at kommentarer på innlegg eldre enn fem dager blir moderert - ene og alene for at jeg da får varsel om nye kommentarer. Leser ikke kommentarfeltet på gamle innlegg så ofte. Skriver du som anonym er sjansen stor for at det blir slettet sammen med spam.

onsdag, september 02, 2009

Korte skjørt, pupper og politikk

Siv Jensen mente i går at valgsendingene i TV2 og NRK diskriminerer på grunn av at lav kameraføring og dype stoler gjør at kvinnelige politikere i skjørt blir sittende som sammenbitte snerper. Studioene er tilpasset menn, fordi gutta kan lene seg frem og virke dynamiske.

Og jeg som trodde studioene var tilpasset gutta i de tusen hjem slik at de kunne se ... vel, rett hjem. Sjøl lærte jeg å ikke gå i skjørt på debatter etter en skoledebatt for ti kilo og minst like mange år siden, der panelet satt på en scene og bordet ikke hadde en duk for å skjule beina under. Selv om jeg ikke tenkte over det der og da, så er jeg overbevist om at det ikke var min snedige retorikk og godt underbyggede argumenter som gjorde at jeg fikk svært mange stemmer ved prøvevalget på skolen. Gutter i tenårene er greie sånn.

En av verdens mektigste kvinner, Tysklands rikskansler Angela Merkel, fikk nok oppstyr rundt sin rause utringning ved åpningen av Den norske Opera - noe som nå brukes mot henne i den tyske valgkampen.

Få blir gransket og tolket så grundig som våre politikere under valgkampen. I tillegg til det åpenbare - det politiske innholdet, retorikk, poenger og kroppspråk - blir kvinner vurdert etter utseende og hva de har på seg. Ser ikke Erna mye freshere ut? Var ikke det skjørtet til Siv litt kort? Og hva i alle dager har skjedd med stemmen hennes?

Det sies om kvinner at de må være dobbelt så dyktige som menn for å lykkes. De fleste kvinner vet at det i seg selv ikke er vanskelig. Men når man står foran et stappfullt klesskap uten å ha noe å ha på seg, så kan vi trygt vite at det stort sett er de egosentriske, brautende mannfolka som møter opp i kongens nye klær.

Etter å ha sett hvordan den minste detalj blir plukka opp og kritisert av politiske motstandere, kommentatorer og journalister, så skjønner jeg godt at våre politikere har blitt så tannløse og at valgkampen har blitt så kjedelig som den har blitt. Kanskje kortere skjørt og dypere utringning hadde gjort seg i politikken. Så kan mediene fokusere på det, mens vi politisk engasjerte kunne holde på med viktigere ting.

(PS! Erna ser freshere ut og Siv har lagt stemmen i dypere stemmeleie. Get over it!)

14 kommentarer:

Hege J. Tunstad sa...

Nesten så man skulle ønske Berlusconi og haremet velkommen hit...

Lille Engel sa...

Vi får starte en diskusjon om hvem som har finest rumpe av Høyres mannlige kandidater. I den grad man har lyst til å tenke på gamle mannerumper :-)

Så skjønner kanskje flere hvor dum denne diskusjonen er.

vektern sa...

Korte skjørt: yeah! Pupper: yeah! Politikk: gjesp.

Nice guy sa...

Lol avslutning. Herlig post! :)

vektern sa...

Lille Engel: En ikke ubetydelig andel av Høyres mannlige medlemmer og sympatisører er over gjennomsnittet interessert i mannerumper. Det kan nok bli en stor diskusjon...

IvarE sa...

Ser av en eller annen grunn for meg Jens, Dagfinn, Lars og Torstein i miniskjørt.

Gaahhhh!! The pictures in my head!!!!!

Øivind Nordahl sa...

Jaja. Men hvem bryr seg egentlig om hva politikerkvinner, som f.eks. deg, har på seg? No disrespect til din fantastiske person, figur - og selvfølgelig ditt utseende - som vi nå har fått innprenta av feminister og statsvitere at det er særs viktig å bygge opp om når det gjelder dere kvinner. Standardsvaret ligger klart og glatt inne til bruk når dere trenger den ekstra bekreftelsen som mennene åpenbart ikke gjør. Sånn er det når arketypene regjerer.

Jeg har uansett en kanskje noe fordumsfull mistanke om at de som bryr seg mest om disse tingene er kvinner av en viss type. Selv får jeg makk hvis jeg hører kommentarer rundt meg som "Åh! - hun har slanket/lagt på seg!" og "Nei, dèt antrekket der kledde hun ihvertfall ikke!" når jeg prøver å følge med på politisk argumentasjon.

Kanskje er det slik at når politikken blir for komplisert, og distansert ift. folket - at det er lett å bare drite i det dere politikere sier - og heller titte på andre ting. Muligens har folket også bare lyst på litt sirkus når det har fått sitt daglige brød.

Uten å disse Siv Jensen som politiker - det er ikke bare gøy for oss menn å få henne i Basic Instinct-versjon på TV, heller.

...

Kjære kvinne,
du som bor på løkka!
La oss få til å huske ditt navn.
La oss få til likestilling.
Legg godviljen til
nå som i framtiden.
Gi oss sirkus til vårt daglige brød,
og tilgi vårt tullball som vi tilgir ditt.
Led oss gjerne inn i fristelse,
men frels oss fra Siv Jensen.
For riket er vårt,
og makten og æren deler vi godt,
i all evighet.
Amen.

Ord fra nord sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ord fra nord sa...

Jeg tror rett og slett de ville ha flere vinkler og vise frem studioet, men viktigst må jo bli at det ikke forstyrrer budskapet. I TV-produksjon er man normalt veldig opptatt av det. Flere artikler, og ikke minste denne bloggen, viser at de ikke lyktes helt der.

Paal Fosdal sa...

Vampus!

Jeg er sivjensensjokkert!

Ikke fordi valgkampen nå trekker i retning av korte skjørt, generøse utringinger og utspekulerte kameravinkler, men fordi jeg ikke har fått med meg noe av dette.

Jeg håper det er fordi jeg har strevd med å forstå FrPs egenutviklete, politiske logikk.

En alternativ forklaring våger jeg ikke tenke på :-)

Unknown sa...

Det er nok ikke kun gutter i tenårene som er greie sånn.

Når politikken som reelt gjennemføres er om lag 90% ens fra venstre til høyre, så blir fort interessen for disse debatterne like mager som retorikken, og vi trenger derfor litt bare ben og pupper for å holde ut.

Anonym sa...

Jeg har hørt at Vampus skal være en bra bloggskribent. Dette er det første jeg leser, og jeg ble skuffet.

Uintelligent innlegg. Pussige og platte utfall mot menn. "Brautende og egosentriske"? Hvilke menn sikter du egentlig til? Er det mannlige politikere som er slik?

- De fleste kvinner vet at det ikke er vanskelig å være dobbelt så dyktig som menn (sic).

Resonnementet, humoren (?) eller ironien (?) i den siste paragrafen forsto jeg rett og slett ikke.

Journalister og desker rundt omkring er ikke spesielt politisk engasjerte, og de holder stort sett på med tullball (eller: bør gjøre det).

Vampus derimot, holder på med "viktigere ting".

Wow.. Den satt..

My 5 cents worth. Jeg vil lese mer, og håper på bedre kvalitet ;-)

VamPus sa...

Anonym; Move on, ingenting å se her. Dumt, platt og kjedelig oppsummerer denne bloggen på utmerket vis. Beklager men jeg holder nok ikke din intellektuelle standard.

Anonym sa...

Hei Vampus

(Jeg er den Anomyme, som skrev forrige innlegg).

Kan du ikke ta litt kritikk da, uten å være sarkastisk tilbake?

Jeg mente slett ikke å være ufin i min kommentar, men mener det må være lov til å kommentere feks. platte (min vurdering..) utfall mot menn.

(Neida, jeg er ikke forulempet, bare stusser på hva poenget ditt var.)